INNEHÅLL
Avsikt (1918, 1923). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
SJÄLVMÖTET
Ett gammalt krus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
För nära - På steget därunder - Glaset och kruset
Till sid. 11 - 19
ORNAMENTETS TILLKOMST
De tidiga stadierna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Den tekniska kylan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Ändamålsenlig form och uttrycksfullt överflöd. . . . . . . 23
Bakgrunderna till konstviljan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Det grekiska faller i smaken 30 - Egyptisk önskan att bli som sten 32 - Gotisk önskan att bli som uppståndelse 35
Bilden av den innersta gestalten. . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Vår hemliga namnteckning i all gestaltning. . . . . . . . . . . 45 Till sid. 20 - 48
MUSIKENS FILOSOFI
Dröm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Till musikens historia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Begynnelser. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Förfarandet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Arbetsföljden i hantverket 54 - Det sociologiska sammanhanget 56 - Musikens sprängande ungdom 60 - Problemet med en musikens historiefilosofi 69
Den flödande rikedomen och dess schema. . . . . . 66
Lieden - Om Mozart 68 - Passionerna 70 - Bach, hans form och hans tema 72 Till sid. 49 - 75 - Carmen 76 - Öppen lied och Fidelio 76 - Missa solemnis 78 - Sonatens födelse 79 - Brahms och kammarmusiken 81 - Beethoven, hans form, hans föremål och sonatens anda 84 - Strauß, Mahler, Bruckner 89 - Om Wagner 97 - Föregångare 97 - Falsk polemik 98 Till sid. 76 - 100 - Talsång, synkopisk rytm och ackordisk polyfoni 100 - Den transcendenta operan och dess objekt 108
Till musikens teori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124 Till sidorna 101 - 125
Framförandet och tondiktningen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Tonfallet 126 - Anslaget 126 - Det kreativa tonsättandet 132
Tolkningen eller förhållandet mellan absolut och spekulativ musik. . . .145
Det samlade uttryckets "vad" 146 - Musikens filosofiska teori 152 Till sidorna 126 - 155
Medel, formler, former och fenomenaler i den transcenderande musikteorin. . .155
Tonen som medel 155 - Harmoniläran som formel 156 - Relationer i rytmen som form 163 - Det bachska och beethovenska kontrapunkterandet som form och begynnande ideogram 168 Till sidorna 155 - 181 - Än en gång tonen: inte som medel, utan som fenomenal 181 - Om tinget i sig i musiken 191
Hemligheten. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202 Till sidorna 181 - 208
DEN OKONSTRUERBARA FRÅGANS GESTALT
Om oss själva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Om det gedigna i oss. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210
Om dimman, Alexandertåget och storheten hos ja-et. . . . . .212
Kant och Hegel eller invändighet, som överträffar världsencyklopedin. . . . . .219 Till sidorna 209 - 236
Till metafysiken för vårt dunkel, vårt icke-längre-medvetna, vårt ännu-icke-medvetna, vårt okonstruerbara vi-problem. . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Det dunkla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Det icke-längre-medvetna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Det ännu icke medvetna vetandet och den djupaste förundran. . .241
Ytterligare till förundrans adekvation och den rena frågan 247 - Än en gång det dunkla (det levda ögonblickets) och dess ömsesidiga tillämpning på förundran 251
De möjliga orterna för lösenordet. . . . . . . . . . . . . . .256 Till sidorna 237 - 262
I nästa steg kvinnan och grund i kärleken. . . . . . . . . . .262
Kristus eller det avtäckta anletet. . . . . . . . . . . . . . .267
Exkurs/Hämning och tragedi på vägen till den reala självinventionen. . . .274
Bilden i Sais. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283Till sidorna 262 - 287
KARL MARX,
DÖDEN OCH APOKALYPSEN
Eller om de vägar i världen, med vars hjälp
det invändiga kan bli utvändigt och det utvändiga
bli som det invändiga.
Det lägre livet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Den socialistiska tanken. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .293
Rikets sanna ideologi. . . . . . . . . . . . . . . . .307
Den sårbara kroppen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Insnävat såvara, avbrott . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Till sidorna 289 - 320
Kraften hos utspridningen i själavandringen . . . . . . . . . .321
Kraften hos utspridningen i själavandringen . . . . . . . . . .321
Förhoppningar och konsekvenser av den delaktiga närvaron . . . . . . . . . .327
Gestaler av det universella självmötet eller eskatologin (1918) . . . . . . . . . .332
Viljans anlete . . . . . . . . . .343
Namn- och titelregister för Hoppets princip
Ämnes- och glosregister för bägge verken
Namnregister för Utopins anda
Till startsidan