TILL METAFYSIKEN FÖR VÅRT DUNKEL
VÅRT ICKE-LÄNGRE-MEDVETNA
VÅRT ÄNNU-ICKE-MEDVETNA
VÅRT OKONSTRUERBARA VI-PROBLEM
DET DUNKLA
[
237
]Men jag kan inte uppleva och förfoga över mig själv. Inte ens detta, att jag
just nu röker, skriver, just dessa ting vill inte stå inför mig, för att de är
för nära.
Först omedelbart efteråt kan jag avspänt hålla upp sådant inför mig, så att säga
vrida och vända på det. På så vis är bara det just förgångna närvarande för mig
och sammanfaller med det, som vi upplever som skenbart därvarande (daseiend).
Det är alltså att leva? så ser det ut från insidan, när man själv är det man som
barn och yngling såg stå i beredskap för sig? Så ser detta ut i form av mig
själv, det är kärleken, livet jag läste om, så är det subjektivt och i mig
själv, när man blir tjugo, trettio, fyrtio, femtio år, lika gammal som min mor
var på den tiden, de främmande gästerna, alla de objektivt skådade vuxna? Att
aldrig vara närvarande (dabei sein): det är alltså det »verkliga« livet för
denna kvinna, denne man, tjugo år till och hela förverkligandet var överståndet?
När lever man egentligen, när är man själv medvetet närvarande i trakten av sina
ögonblick? Hur intensivt detta än kan kännas, så glider det hela tiden undan,
det enskilda tillfällets flytande, dunkla innehåll, liksom detta, som det
avser.
DET ICKE-LÄNGRE-MEDVETNA
Först sedan det redan passerat förbi i något, kan jag alltså se vad jag just
ville och upplevde. Men hela tiden ändrar sig med detta också den viljande,
åskådande blicken, hela tiden sjunker dess åskådade innehåll undan, och snart
kan jag inte heller upplevelsemässigt förfoga över det just passerade.
Men viljandet ur det förgångna, upplevandet ur det förgångna upphör inte att
finnas där och utöva sin fortsatta verkan, även om det inte längre är [
238
] medvetet i samtiden. Framför allt i drömmen återvänder det viljande, som dukat
under i vakentillståndet, rört men utan att längre sätta något i rörelse, och
bemäktigar sig hallucinerade minnesinnehåll. Som Freud visade, står det för en
glömd eller icke slutgiltigt avklarad eller av det moraliska vakenlivet,
vuxenlivet överhuvud taget inte längre medvetet tillåten önskan. Det omedvetna,
när det på detta sätt bryter igenom i dröm och i många psykoser och gör sig
tillgängligt för medvetandet, har som drivfjäder, drivkraft könsdriften eller
maktviljan eller i vilken ordning man nu har ordnat våra i sig själva nedärvda,
erinrade, fortfarande animaliska sätt att motoriskt förhålla oss till världen. I
sig är det såvitt man vet mestadels barnstadiets önskningar som uppfyller den
avgrund, där våra drömmar utspelar sig. Därmed annonseras, att det vare sig i
vilje- eller åskådningshänseende finns något i detta rum, som inte redan en
gång, i barndomen eller förhistorien, var tänkt och sedan sjönk mot djupet,
bortträngdes eller begravdes. Så djupt liggande drifts- och upplevelsesätt kan
här leva vidare, att sexualviljan med dessas hjälp inte bara driver sina affärer
precis som förut, medfött förtärande, och så att, i enlighet med Freuds radikala
utgångspunkt, till och med en dödsvilja, en tendens att återgå på organismens
oorganiska ursprung och dess omedvetna är fortsatt verksam. Utan också en
infattning till detta, ja, till och med en försvunnen magisk värld kan på nytt
drömmas eller atavistiskt skådas, en värld som inte längre äger bestånd, vars
krafter och innehåll inte längre bestämmer våra liv. Ibland visar sig i dessa
hågkomster drag av ett liksom högre, mänskligt intenderande, och ibland erövrar
drömmens dunkel insvepande affinitet åt hemligheten i den aning, som talar
därur, skyddad mot alltför närgånget ljus; dessutom visar sig i det erinrade
emellanåt de djupsinniga förgyllningar av det timade, vilka demonstrerar att det
finns ett överskott, något utopiskt, väsentligt insprängt i det förgångna, och
hågkomsten räddar det därifrån. Men i övrigt låter sig, ur försjunkandet i detta
jordförbundna, passerade, i den egna sömnen och all medvetslös prunkande
blomstring, i naturens sömntillstånd, endast utvinnas rekreation, avspänning
eller ett primärt skydd och inte kraft av det slag som vi behöver; ty själen har
sin egen [
239
] upplyftning (Anhub; också färdplan. Ö.a.), långt från all djurisk karaktär,
ett rum som inte bara rymmer den flamma, som slår ut och brinner mot höjden,
utan också den sten, som faller nedåt, och just sursum cordas(
1
) flamma lyser renare i den ursprungliga glöden från intentionen mot höjden än i
jordförbundenhetens, förhistoriens, den samlade hedendomens och också det
ktoniska skyddsskalets blandade väsen. Sömndrömmen själv springer alltså
mestadels i alla avseenden ur det förflutna, och bryter ned sådant, som nyss
varit närvarande, till förflutenhet och håller fast det i dennas döda regioner,
i förflutenhetens stereotypi, i upprepningstendensen hos renodlad »natur«. Ja,
när allt kommer omkring: också en enskild vetenskap, som inte är ute efter annat
än att fatta vad som finns oss förutan och hur det var då och där, en som blott
betraktar det timade, själva materialet, och restlöst analyserar ned varje
ljusdrift till djuriskt förflutet, går förlustig all levande utopisk ström och
stänger sig till slut inne i tom mekanik: också den på sådant sätt avspända, på
avspända ting inriktade enskilda vetenskapen är i slutänden förbunden med det
inte längre medvetna, med ett till den grad stabiliserat förflutet, att det till
slut bara är stenar som rullar där.
De drifter, som här på nytt kommer i dagen, och det de lyfter fram, långt bakom
oss, kommer på så vis att ligga långt under och bakom vår egen nivå, de
beskriver oss inte längre. Valet av en färg, glädjens uppkok eller bara det
bättre, det högre, det rena, driften mot höjden, det personliga samvetet låter
sig på intet sätt härledas ur dem. Utan omvänt: könets eller självbevarelsens
eller maktviljans instinkter bildar blott enklaver, dunkla, förklädda, ofria,
automatiska förspel till vår »äkta«, »riktiga«, »människomässiga«, »andliga«
vilja och instinkt. Visserligen visar sig viljan till hemkomst, den alltigenom
vakna driften ingå redan i den animaliska driften, den senare må vara aldrig så
förtärande, förgiftad av själviskhet, förklädd i girighet, på samma sätt som den
aprioriska önskedrömmen, vakendrömmen kan bli aktiv i den ordinära önskedrömmen.
Sagan om lyckan och viljan till lycka, är en på samma gång trivial och
eventuellt synnerligen upphöjd angelägenhet; det är vad som söktes av skräddaren
från Seldwyla(
2
) och av riddar Zendelwald i Kellers legender, och det som Martin Salanders
dotter(
3
) också en andra [
240
] gång och då djupare greps av inför sagan om regnbågsnyckeln - och detta är
inte ens marginellt uttömt med någon form för reduktion och sexuell
bildrabulistik. Likaledes ägnar den kreativa människan förvisso rundlig tid åt
det fria flödet av infall, förträngningar och förbindelser, den upprymt dunkla
födelsen, kaosets sällsamma söner, det ktoniska »halvvansinnet«, en beteckning
som Goethe likt en nyligen uppvaknad brukade om sin »Harzresa«; men man skall ha
klart för sig, och det är lärorikt, att det ännu animaliskt präglade,
okontrollerat bakåtslumrande fantiserandet enbart drar fram på vägar, som kommer
fortare till en halt än vägarna inom vilken som helst halvvägs exorbitant
verklighet eller för den delen inom den egentligt produktiva vakendrömmen. På
det stora hela taget, trots ett rikt utbud av förövningar och animaliskt
insprängda enklaver, står det alltså fast: allt som uppfyller dessa kreaturliga
drifter, samtliga innehåll i deras värld, deras oegentliga, förflutna värld, och
också i den gamla bakomliggande värld, som i den atavistiska klärvoajansen
kanske fortfarande blir samtidig och närvarande, - allt detta är i bästa fall
chiffer för det äkta, egentliga viljandet och för innehållen i dess sant
åsyftade uppfyllelsevärld. Den enskilda vetenskapens givna omständighet, tagen
för sig: upptäckt av det lidelsefria (entspannt) jaget i sig, vänd och vriden i
vår krets och vridande sig själv mitt ibland oss i gudsförgäten automatism,
oavhängig av det upplevande, uppfattande, aktuella subjektet, - är inte ens
chiffer, utan ren och skär schematism, i vilken de döda begraver det döda,
i det de pådyvlar det sina ordningar och sina lagar.
Med detta sammanhänger, att till och med dessa ordningar och lagar, till och med
denna sekulariserade ödesmyt, det vill säga den sammantagna faktalogiken
(Tatsachenlogik) hos den i de enskilda vetenskapernas form givna världen, i
växande grad börjar tömmas också på funktionslagbundenhet och inte bara på
substans. Ett tänkande som är oberoende av det upplevande och uppfattande
subjektet, så som realvetenskapen fordrar, förlorar därmed i växande grad sitt
på det hela taget begripliga objektkorrelat, det objekt som ägnar sig som
kunskapsföremål. Ty tänkandet i de individuella vetenskaperna vill visserligen
begripa vad som finns oss förutan, och hur det var, men inte heller i detta
tränger det på djupet, utan fasthåller också här bara begynnelserna, delarna.
Den enskilda vetenskapens förnuft [
241
] har alltid varit en fantasi som blivit vis av skadan; med en approximation, en
idealtyp i begynnelsen, med vilken det kunde ageras, samtidigt som den faktiska
världen krävde reduktion, korrektur, värdeminskning och nedsatt pris på anden.
Men nu börjar värdeminskningen bli så kraftig, att den enskilda vetenskapens
förnuft inte kan undgå att torka ut till torftig schematism, reflexivism, vilken
anpassar sig till sin efterhand alltigenom ologiska motpart i form av
överslagsberäkningar, tillrättalagda i mer eller mindre ekonomiska modeller,
utan kraft och ambition att själv träffa verkligheten i dess alogiska
skräckinjagande karaktär, i den samlade mängden av dess inträdda ödslighet. Om
den enskilda vetenskapen hade kunnat avspegla sin värld, hämningen,
stilleståndet, strömlösheten, den »lagmässiga« stereotypin, det mekaniska
främlingskapet inför världen: så reflekterade detta - med undantag för de
fåtaliga chiffren, som den å andra sidan inte förmådde hantera, eftersom
apperceptionen av dessa förutsätter ett aktuellt levande subjekt och utopisk
valfrändskap, - så reflekterade detta det undansjunkna förbi-ets, den drunknande
immanensens, det mekaniskt absoluta förgäves-ets värld.
DET ÄNNU ICKE MEDVETNA VETANDET OCH DEN
DJUPASTE FÖRUNDRAN
Och nu, som enbart hågkomna existerar vi själva överhuvud taget inte. Ty: vi
lever oss, men vi »upplever« oss inte, vad som aldrig har blivit medvetet kan
inte heller bli omedvetet. I den mån som vi hos oss
själva
ännu aldrig, vare sig i det just levda ögonblicket eller omedelbart därefter,
någonsin har aktualiserat hågkomster av detta, så kan vi inte heller förekomma
som »sådana« i trakten av något slags hågkomst. Annorlunda förhåller det sig
med
hoppet,
som vrider det upplevda framåt, framför allt gäller detta sådant hopp, som lever
i vårt inre som den mest »stillsamma«, »djupa« längtan, som följer oss åt som
»vakendröm« om någon form för uppvaknande ur en förtrollning, någon form för
namnlös, ensamt adekvat uppfyllelse.
Redan under barnaåren är vi hela tiden rastlösa medan vi väntar, för att i detta
tillstånd äntligen kunna bemäktiga oss oss själva. Det blir kvar i människan, [
242
] detta högst brännande och gåtfulla, som på söndagskvällen fick oss att fara
upp vid varje signal från dörrklockan och undra om det rätta nu äntligen skulle
bli verklighet. På så vis öppnar sig överallt, där nytt liv tar vid, det
öppna
frågandet, uppkoket, det beslöjade avslöjandet, som uppkomstens
förväntanstillstånd på det hela taget. Just genom att orden här blott väcker
associationer, från långt håll och ändå helt nära, fortfarande knappt inkretsade av
föreställningar och trots detta samtidigt som om vi tas med till ett avlägset
fjärran, in i den största närhet, finns här en tanke i aktion, som har praktiskt
taget ingenting att skaffa med den kreaturliga drift, från vilken den skenbart
skall härstamma, eller med dennas tilländalupna värld. Vilken roll spelar här de
avslöjade anfangernas konst? (die Kunst enthüllter Anfänge) handlar det inte i
själva verket om en
originär
punkt, som börjar glöda på egen hand i mänsklig kärlek, genialt skapande? De
löften livet gav, vill vi hålla åt livet häruppe: och aldrig låter sig detta
»omedvetna« av helt annat slag, detta uppåtriktade liv, hopp, anande, från
mörkret mot ljuset strävande, detta förvisso ännu icke medvetna väsen, reduceras
på den diametralt motsatta sidans »omedvetna« och på det förflutnas månlandskap
högt därovanför. Den normala eller ktoniska drömmens landskap och dess innehåll,
som slår en död ring av kreaturlighet, förflutenhet, ödesmyt omkring oss, eller
bara död mekanism. Utan den skapande demonin tar vid på egen hand; redan
kärleken är inte ett organiskt, utan ett teologiskt tillstånd, inhyst på annat
håll än den kreaturliga driftsnivån, och i synnerhet har allt annat intensivt
andligt i oss en egen kraftkälla. Mycket långt från den djuriska andens eller
jordandens blotta drömmande, mycket långt från det förflutnas, undansjunknas
inkubationer: och vem annars skulle det tillhöra än den upphöjda, återuppstående,
revolutionära ormen, än den sanne spådomsguden Apollo, vem annars än den
ursprunglige Messiasanden i vårt eget mest karakteristiska, sällsamma djup, han
som åt varje eros möjliggör avklädningen (inte »maskeringen«) till färg, resa,
festlighet, hemlängtan, hemkomst, mystik? Framför allt i tider fyllda av
förväntan, där det kommande självt rycker in i nuet, i lyckans kraftfält,
starkast i musiken, som från början till slut har vår [
243
] själsliga existens som mål och vill föda fram dess ord (det ord, som varje
afton viskas i vårt öra, hela tiden verkar vara detsamma, och som vi ändå
aldrig kan förstå), men framför allt i det skapande arbetet självt finns ett
tydligt överskridande av den bjudande gränsen
till det ännu icke medvetna.
Ett gryende, en inre gradvis belysning, möda, dunkel, krasande is, ett
uppvaknande, en annalkande förnimmelse, ett tillstånd och ett begrepp, redo att
åt det levda ögonblickets dunkel, den namnlösa aprioriska jäsningen i oss, nära
oss, framför oss, i det samlade i-existens-varat i sig självt, äntligen tända
det skarpa identiska ljuset, öppna den port där vi blickar mot oss själva. På
samma sätt som Leibniz blottlade de själsliga
rötterna,
och på så vis åt Sturm und Drang, men också åt naturens nattsidor demonstrerade
de omärkliga perceptionernas fundus animalis (
4
), så börjar den utopiska filosofin tillgängliggöra det omedvetna av högre
ordning, fundus intimus(
4
),
den i nuet drivande latensen för urhemligheten i sig,
kort sagt, det kreativt omedvetna hos vår själsliga
kröning,
åt det slags tänkande, som lyser upp högre nivåer, åt den av oavslutade projekt,
tillkomsthistoria och växande eldsken ur framtiden omvärvda själen.
Det finns alltså också något, som rör sig i oss och på nytt griper mot insidan
och höjden. Det är kvällsaktigt, vid den tidpunkten torde det äkta drömmandet
lättast infinna sig, och dock är det inuti detta, som vi blir djupast belysta
och berörda. I och för sig blossar detta hopp och, vilket får det att framträda
tydligare,
förundran
ofta upp helt godtyckligt, ja, opåkallat, och kanske finns det på denna punkt
inte ens en regel, som säger att samma orsaker verkar i människor som liknar
varandra.
Det handlar om ett frågande i sig, en innersta, djupaste förundran, av det slag
som ofta verkar röra sig hän mot ett Intet, och som trots detta stillar det just
levdas flöde, låter sig speglas in i sig själv, så att det som djupast avses
inuti i oss på ett sällsamt sätt framträder och begriper sig självt. En droppe
faller och det är där; en liten stuga, barnet gråter, en gammal kvinna i stugan,
på utsidan vind, hed, höstkväll, och det är på nytt där, likadant, detsamma;
eller vi läser hur Dimitri Karamasov i drömmen [
244
] förundras över att bonden hela tiden säger »lilla barn«, och vi anar att det
skulle stå att finna här; »råttan, hon rasslar, så länge hon vill! Ja om hon
hade en liten bit bröd!«, och vi känner, i denna obetydliga, triviala, säregna
vers ur Goethes Bröllopssång, åt detta håll ligger det outsägbara, det som
pojken inte hade tagit, när han kom ut ur berget, »glöm inte det bästa!« hade
den gamla sagt till honom, men ingen förmådde ännu upptäcka detta oansenliga,
djupt undangömda, oerhörda i begreppslig form. Ingen fasa, ingen bild eller
känsla kan här omfatta det hela; man ser, det är inte blott de stora
upptäckterna, seglen på stora skepp, för det obeväpnade ögat fortfarande under
horisonten, som förutses av det ännu icke medvetnas geni, som befolkar dess
utopiska rum. Utan än mer på djupet, från aningens tillstånd, hämtas och till
slut reflekteras
förundrans värden:
det obetydliga, kärnan i så mångt prålande tomt emballage, en Messias, som inte
framträder i blixt och dunder, utan varm och nära som vår gäst, den förkastade
hörnstenen i metafysiskt hänseende, de flyktiga, begriplig-obegripliga
symbolintentionerna i tua res agitur(
5
) på det hela taget. Det enkla ordet är alldeles för mycket för att ta detta på
kornet, det mest sublima i sin tur för lite och kanske gäller för dessa små,
genomträngande och ändå, i sin yttersta konsekvens, alltid allra mest egentliga
emblem, vad som hittills bara gällt för det allra största: den delfiska
sibyllan, Helignattsundret i Missa solemnis, för anslagen av oss själva i all
stor musik, för urupplevelserna av stor, dunkel diktning, för Faust och hans,
som Goethe säger, med förståndet hela tiden inkommensurabla produktion, för alla
dessa skapelser kort före dag, på ett namnlöst sätt begripliga utifrån en okänd
utgångspunkt, redan nästan fullt uttömmande i sin fråga som svar, sitt svar som
fråga. Känt, åsyftat är här varje gång ett och samma, vårt liv, vår framtid, det
just levda ögonblicket och gläntan i dess dunkel, dess allt inrymmande latens i
den allra mest omedelbara förundran. Det som avses är vår moralisk-mystiska
omsorgsängslan och självbekräftelse i sig; ett slags överskott, som inte har
någon yttre grund; detta överskott av
moralisk-mystisk existensbetydelse i sig
(Existenzbedeutung) är utmärkande för alla dylika upplevelser och [
245
] i synnerhet för alla skapande koncentreringar med symbolintentionalt djup. Detta
förlänar dem deras oerhörda promiskuitet i förhållande till tid, rum och
slutmål, på sin magiska väg fram genom dessa formationer, i en den yttersta
gränsens filosofiska lyrism, högt över alla discipliner, i egentlig mening
själsförbunden, ärkeimmanent och på så vis själv metareligiöst överlägsen, på
distans också från trons, den andra världens gestaltningar.
Vill man här trots allt i någon mån sätta namn på saker och ting, så göt man
klokt i att tänka på, att man varje gång måste stryka ett streck över det just
sagda, så att ingenting stelnar. Nu är det ju så att mörkret lyses upp när det
barkar mot kväll, mörkrets egen morgon, i den förundran som hör alla dessa
vaga-skarpa symbolintentioner till. För dessa gäller, det som William Butler
Yeats skriver om Shelley och dennes symbolik, hur nödvändigt båten, visionen av
båten hela tiden följde honom, båten som driver fram på en bred flod mellan höga
berg med grottor och torn, mot ljuset från en stjärna: »och jag menar, att
röster har ropat till honom, att det för var och en finns en scen, ett äventyr,
en bild, som utgör en liknelse till hans fördolda liv, och att denna enda bild,
om han enbart skulle grunna över den i ett helt liv, skulle styra hans från allt
väsenslöst och från världens ebb och flod befriade själ till de avlägsna
boningar, där de odödliga gudarna väntar på alla dem, vilkas själar har blivit
enkla som flammor, och vilkas kroppar blivit lugna som agat«. Det bör tilläggas,
att symbolerna inte bara skiljer sig åt för var och en och i detta är liksom
enbart psykologiskt oscillerande, utan de är också sakligt sett flytande, man
måste alltså hålla i minne, att de blott på ett ungefär kretsar kring det enda
urordet, på samma sätt som detta i sin tur på närt håll omger den ännu
oartikulerade urhemligheten; symbolerna sluter sig alltså inte tätt samman och
bygger inte heller upp en plastiskt självkompletterande innehållsförteckning
över moralisk-mystiska symbolintentioner och dessas begrepp, dessas species.
Utan hela tiden framträder tvärs igenom alla betydelser endast det Ena,
obenämnda, onämnbara och förvirrar ordningen på ett
spiritualistiskt
sätt, så som den genuine gnostikern Basilides(
6
) säger just om »begreppet« och urordets egen »ordning« i det han själv bryter
ned dem: »Det som kallas outsägligt, [
246
] är inte outsägligt, utan bara kallas så; men det, om vilket vi talar, är inte
ens outsägligt«; varmed de ontiska symbolinnehållens slutliga gestaltnings- och
världsutformning, deras förmåga att bilda hierarkier, alltså förnekas redan från
den principiella utgångspunkten. Men framför allt måste i stället för det
fortfarande jordiska fasthållandet vid rena bilder ur yttervärlden (bilder som
leder tillbaka dit, om än till en högre nivå) till slut råda ett medvetande om
den
mystiska själsintensiteten i sig själv,
en källa som genom symbolerna talar unikt till oss, har uteslutande oss som mål
och söker upplysa det levda inkognitot självt (die uns durch die Symbole
lediglich nur anspricht, meint); fram träder alltså den kraftfulla
ursymbolintention, högst nära och ändå i vårt innersta djup, visio vespertina(
7
) och samtidigt hjärtats mest upplysta kapell, det som Eckardt avser i predikan
om den eviga födelsen och det evigt förborgade Ordet, som kom mitt i den natt,
där alla ting teg i djupaste tystnad: »Se, just för att det är förborgat, skall
och måste man följa i dess spår. Det framträdde och var dock förborgat; det vill
att vi söker efter det och längtar efter det. När den helige Paulus fördes bort
till den tredje himlen, där Gud skulle uppenbaras och han hade skådat alla ting
och nu vände tillbaka, då var intet av detta förgätet i honom, men för honom
själv fanns det så djupt inne, i grunden, att hans förnuft inte kunde nå fram
till det: det var helt och hållet dolt för honom; på insidan, inte på utsidan,
utan helt och hållet på insidan. Och eftersom han var medveten om detta har han
sagt: Jag är säker på att vare sig döden eller bekymmer av något slag förmår
skilja mig från det, som jag påträffar inuti mig. Om detta har en hednisk
mästare sagt några vackra ord till en annan mästare: Jag varseblir något i mig,
som lyser upp i mitt förnuft; jag förnimmer väl att det är något, men vad det
är, det kan jag inte gripa; men detta tror jag: om jag kunde begripa det, visste
jag allt som är sant. Då svarade den andre mästaren: Välan, håll dig då till
detta! ty om du kunde begripa det, så hade du i det ett inbegrepp om allt gott
och hade evigt liv. I samma anda yttrar sig också den helige Augustinus: Jag
varseblir något i mig, som förevisar och lyser upp för min själ; om det bragtes
till fulländning och stadga i mig, så måste det vara evigt liv.« Hos Eckardt,
hur kraftfullt [
247
] han än genast ställer frågan: »Var är han, den som nu är född, judarnas
konung?«, befinner sig ljussubstansen visserligen också fortfarande mycket högt,
mycket långt ut i rummet, utflyttat från subjekt och Vi till den övergudige
Guden i de yttersta djupen, i svindlande djup av änglaljus, och här kan den enda
hemligheten, vår närhets hemlighet minst av allt rymmas, minst av allt
förlossas. Utan det just levda ögonblicket måste det vara, det ensamt, dess
dunkel är det enda dunklet, dess ljus är det enda ljuset, dess ord är
urbegreppet, som löser allt. Det finns ingen upphöjdhet, vars sublima karaktär
inte skulle vara av detta slag, så att den åt oss förmedlar en aning om vår
framtida frihet, en första inblandning av »Riket«; ja, Messias själv (1 Kol. 3,
4), bringaren av absolut adekvation, är inget annat än den slutligt avtäckta
anblicken av vårt hela tiden mest närstående djup.
Mer till förundrans adekvation och den rena frågan
Hur sublimt förundranstillståndet, aningstillståndet alltså än pekar vidare och
utöver sig självt, så finner det ändå på vägen inte bara i sin »omedvetna«
intention, som kan jämställas med det rätt och slätt inte längre medvetna, utan
just också i sin adekvation, på sin objektsida, allehanda bedrägliga
lösningsförslag, som dröjer sig kvar, som hela tiden skapar kvardröjande former,
vilka förslösar och nivellerar det utopiska överskottet i detta vårt därvara
(Dasein, eller bara: denna vår tillvaro. Ö.a.).
Man bör en gång för alla söka undvika att på detta sätt förhastat rata det man
syftade till. Hungern måste hållas vid liv, den vet endast: det är inte det här
som mättar, och inte det där heller, men vad som till slut gör det, kan hungern
blott ana, det finns ännu inte till hands. I och för sig är frågan om hur man
föreställer sig det saliga tillståndet i så ringa grad förbjuden, att den när
det kommer till kritan är den enda tillåtna. Men också denna fråga inriktar sig
redan lättsinnigt, och i det den förstärker gryningsljuset, på något som nämnts
vid namn, något som förts närmare; den förpliktar oss redan på ett vagt,
ingränsande ord.
Detta var inte vad man ville, inte heller vad man efterfrågade, man dignar under
ansträngningen att förstå allt detta ytterst sett ännu främmande. Vi står där
inte mycket klokare än förut, eller mindre kloka, ty vår längtan har inte följt
med i det hela och ändå har en falsk [
248
] mättnad infunnit sig. Allt var så helt annorlunda förut, vi var omgivna av
suckar, oro, månsken, vind, klockans tickande, den gamles berättelser på samma
sätt som Heinrich von Ofterdingen(
8
); men vad som än blev givet åt oss: vi står fortfarande utanför det vi skapar,
målaren träder inte in i bilden, diktaren inte in i boken, det utopiska landet
bortom bokstäverna, och till och med flickan, den blå blomman, hur tydligt
skilda de än är från alla andra skatter, faller när allt kommer omkring i
adeptens armar bara utifrån, och håller fortfarande till på utsidan. Frågan
ligger så nära, den fråga som vi är, vars enda ord i lönndom svänger med i varje
ögonblick, överljust i denna dunkla kammare, i förundrans tätt inpå oss brant
upptornande självberg: men om man försöker uttala den i ett fåtal ord, så blir
den i försöket genast krökt, underdriven, överdriven,
tillrättalagd,
sönderdelad i en mängd externa skengåtor, tills man slutligen, likt en kund som
hade helt andra önskemål, måste låta sig nöjas med hastigt hoprafsat gods, medan
den omättade önskningen själv är förgäten. Man sökte världens väsen, och när man
hade det, var det vatten eller längre fram något slags upphöjd och musiklös
högtidlighet, som inte kunde ligga tillräckligt långt borta för att skänka gott
samvete och högsta begrepp. Ja, ju högre upp kategorin befann sig, desto mer
godvilligt övergav man nuet, desto mer utsökt skenbart höjde sig tecknet för
distans över den förlorade, avförda närheten; idel föremål, som i intet avseende
angår oss, idel självpresentativa ideal, och i synnerhet Gud ett föremål, det
»översta« föremålet, »det högsta objektets« natur, som i den bysantinska staten.
Den behövande människan önskar bara få det Ena, flytande, dunkla, smärtsamma,
urljusförbundna i sig frigjort; i stället följde de tallösa härifrån
bortstyrande, blott genom föremål i världen, ren kosmologi, lösningsmöjligheter
determinerade »problemen« och lösningarna: tryck och stöt, uralstring, arternas
uppkomst, den catilinska sammansvärjningen(
9
), Kristi sonskap, alltså på sådant sätt, att människan, när hon väl en gång
står på trappstegen till denna subjektfrämmande belysta, subjektfrämmande
uppstigande vetenskap eller bara idépyramid, glömmer bort den ursprungliga, av
självförundran utlösta frågan, ja, med den kärande parten avförd ur bilden utan
vidare tillåter världsencyklopedin [
249
] att utge sig för att vara den absoluta mognadens och det allomfattande svarets
dag. På samma sätt går det meningslösa spelet med »världsgåtan« och i synnerhet
med dennas »lösning« vidare, av öppna tänkare framlagd enbart som förslag, men
av varje hittillsvarande filosof, i det han skruvat tillbaka urfrågan på
systembegynnelsens bekvämare bokproblem, ad hoc-problem, utgiven för att vara
upptäckt och löst i någon form av storslagen terminus. Men man förstår av detta
och bör insistera på: lösningen kan väsensmässigt lika lite utfällas i en bok
eller en jordisk kyrka som i en på något sätt studerbar filosofi, om man i
övrigt äntligen konstituerar den rätt förstådda frågan som absolut
allvar
, ett som väl en gång på plats betyder
inget mindre än det oundvikliga slutet(
9
) för denna värld inklusive dess böcker, kyrkor, system.
Ingen jordisk läsare skulle uppstå från lektyren av denna metafysik, unikt
förbehållen Messias; han skulle genast finna sig förflyttad i världen bortom
denna tillvaro, till den söndersprungna tidens Jerusalem, på ett ögonblick
plötsligt förvandlad,
såsom detta ögonblick:
som dess till det uppenbara himmelriket vordna dunkla, djupa, gotiska rum,
existentialitet och latens. Därför är det i sista instans bara detta, som står
till mer ingående ontisk diskussion: hur vi fasthåller frågan om oss själva, som
renodlad fråga, inte som konstruerad hänvisning till en redan förfogbar lösning,
utan
den uttalade, men icke-konstruerade, i anslutning till sig (an) själv existenta
frågan,
för att gripa dess rena utsaga i sig som dess första svar, som det mest precisa,
icke-vilseförda fastläggandet av vi-problemet.
Det är framför allt en, som här har lämnat den rena utsidan bakom sig och tänker
sig in i det, som angår oss.
Kierkegaard
är den ende, som har lämnat det sist och slutligen främmande bakom sig, han är
den Hume, som fötts till vår frälsning när han, i övrigt olik Hume, på ett mer
betydelsefullt sätt än denne väcker ur den dogmatiska slummern. Vi är, det och
inget annat utgör bekymret där det handlar om den sanna grunden; genom fönstret
ser man ut på gatan, men bara i det försilvrade glaset, i spegeln ser man sig
själv. Bara i där-varats grumliga, skimrande tillstånd, som förnimmer sig självt
och vill förfoga över sig självt, är man tillsammans med det sant oändliga, med
den omedelbarhet, [
250
] som är det enda ur vilket sanningen blickar mot oss: denna är moralisk, är
karaktär, »men havet«, säger Kierkegaard, »har ingen karaktär och sanden har
inte heller någon och abstrakt förstånd ingen, ty karaktären är just
innerlighet«. Och: av Gud i synnerhet skall man inte göra sig något
objektmässigt, just detta är hedniskt och ett avsteg i riktning mot irrbloss och
falsk rumslig utsträckning; det enda det kommer an på är den förkastade
hörnstenen och Eckardts allerkristligast insnävade insikt: »Det som inte omslöt
himlens himmel, detta ligger nu i Marias sköte.« Blott den insikt, lär
Kierkegaard, som förhåller sig väsentligt till vår existens, är väsentlig
insikt, existentiellt patos, i förhållande till vilket hela den avyttrade,
lidelsefritt systematiska processionen inte betyder annat än lögnaktigt, billigt
framprocesserande ut ur det omedelbara, ur vilket sanningen skådar oss på hjärta
och njurar; eller som Kant i besläktade vändningar formulerar detta rent
existentiella patos: »Gud och den andra världen är det enda målet för våra
filosofiska undersökningar, och
om begreppen om Gud och den andra världen inte hängde samman med moraliteten, så
skulle de vara till ingen nytta alls.
« Kierkegaard såväl som Kant avser med det de här säger den kraft som söker
kärnan, en kärna som inte brukar ligga fast och rund under skalen, med söt smak,
utan själv till att börja med bara är full av förvirrad, med det levda
ögonblickets dunkel själv sammanflätad utopi. Och denna kraft torde till slut
visa vad den går för, i det den också besvärjande intensifierar den
okonstruerbara frågans avfattande, som subjektets subjektmagi utövad på
subjektet självt, på dess frihets fenomenal: med ett nytt inre evidensbegrepp,
som på intet sätt går ur vägen för uppbygglighet, som förfogar över den äntligt
vaknade viljan till människoande i stället för till värld och dennas ande, och
som hävdar sitt primat för praktisk-mystiskt förnuft, också och just på
metafysikens högsta höjder.
Än en gång det dunkla (det levda ögonblickets) och dess
ömsesidiga tillämpning på förundran
[
251
] Till att börja med har vi ingenting, vare sig på insidan eller på utsidan, som
skulle kunna fångas in och hållas fast vid sig självt, detta har vi noterat.
Därför återstår för oss det skugglika alternativet att inte omedelbart uppleva
något levt, samtidigt som nuet, det enda som gör att vi »är«, lever rövare och
för väsen.
Det är exempelvis inte lätt att trots allt rikta uppmärksamheten mot en punkt,
som man medvetet bör bortse från. Besläktad härmed, men ännu mycket svårare, är
uppgiften att ta fram det ögonblickliga ur dess där-varas melankoliska
skuggmässighetstillstånd och omaskerat och aktuellt förfoga över det. Det
handlar inte rätt och slätt om en oförmåga: i och för sig, helt ometafysiskt,
finns det gott om människor, som överhuvud taget inte kan leva, som nöjer sig
med att titta på de andra, eller hålla sig skadeslösa via bilder, berättelser om
upplevelser, som de själva aldrig skulle kunna ha och därför måste skaffa sig i
surrogatform. Men här är det tal om
upplevandets eget dunkel
och just det starka och alltigenom potenta upplevandet i sig, det som är så
svårt att bara gripa tag i, vars förhänge slår in i medvetandet med tusen veck,
och skärmar av det. Det är här vi möter klagolåten över att inte kunna uppleva något
annat än det som redan är passerat eller på väg att inträffa, varvid det
kommande åtminstone står det dunkla jaget närmare, medan »livet« självt, fattat
som summa av sina ögonblick, flyter ut i den overklighet som bildas av dessa
ögonblick.
Därför vet vi överhuvud taget inte, vad som på det hela taget bara »är« eller
för den delen, vilka vi »är«; om något är spökaktigt, så är det den som vill
föreställa sig den, som föreställer. Först sammanstrålar allt i denna punkt och
blandas i det nu, som just blir upplevt. Vi såg tidigare: först genom att det
just är förgånget, låter sig det upplevda hållas upp inför sig självt, och det
ordnar sig rumsligt, i sin samtidighets åskådade form, sådant det så att säga
har avsatts ur flödet, till hälften fortfarande blott upplevelseverkligt och
till hälften redan ett arrangemang av stelnade innehåll. Om det förgångna i stor
stil erkänns som sådant, som värld av det icke längre medvetna, som värld
oavhängig av det upplevande, uppfattande subjektet, så är denna, vilket
likaledes [
252
] redan har framgått, den enskilda vetenskapens objekt. I den halvvägs ordnade
upplevelseverkligheten var rummet som blott och bar åskådningsform för
det samtidiga
fortfarande en enklav av tiden, både framåt och bakåt omgiven av denna som
åskådningsformen för det
levande
(Lebendigkeit): historien lämnar ytterligare ett bidrag till detta, den känner
en, om än blott uppradad följd av aktionsenheter; i fysiken däremot, mönstret
för begreppsbildning inom en avgränsad vetenskap, ordnas objekten inom ett till
den grad ohistoriskt fält, att tiden själv här figurerar bara som ett slags
rumsdimension. Först historiefilosofin, som ånyo sätter det timade i rörelse och
utopiskt överbjuder det, insätter på nytt tiden, åskådningsformen, det aktiva
livets verkningssfär i en central position; och hoppets begrepp, värdefilosofin,
om den också är förtrogen med en mer stillsam samtidighet, en »rumslig«
samtidighet av samlingar, gestalter, kategorier, sfärer, så är dessa när det
kommer till kritan alla centrerade kring den
sanna samtidigheten,
kring det fjärran-nära »innerrum« av absolut liv och existentialavslöjande, i
vilket nuet var först att få sin belysning. Men eftersom är-et, nuet eller -
förverkligandet redan upplevelseverkligt är så svåra att bara få ögonen på eller
överblicka med enskilda vetenskapers hjälp, är ingen profet i sitt fädernesland,
och därför framstår varje tid i egna ögon som dålig och inget annat än
civilisation, därför är historikern också så pinsamt utlämnad av det historiska
förloppets eget aktualiserande, decrescendot till »aktualitet« i
historiesystemet, utan att hans politiska omdöme behöver ha lärt något av det
historiska. Det som alltså ligger mitt emellan hågkomst och profetia, vi själva,
tidernas rörliga, tvärs igenom allt framsimmande mittpunkt, på vilken vi i varje
levt ögonblick befinner oss, är en skugga, den förborgade grodden, medvetandets
flytande, ofullkomliga relaterande såsom upplevelseverklighet, en rätt och slätt
blind, i sig försjunken, indirekt sinnesrörelse, en dunkel ö, på vilken trots
detta såväl hela motorn bakom världens rörelse som samma rörelse själv, sedan
den hejdats, stoppats, alltså sedan dess drivande kraft dämpats, det egentliga
varatillståndet, världens egentliga realitet och logicitet tycks vara dold. Men
jagets självåskådning [
253
] är ett problem på det hela taget bara för att det ända fram till processens,
»världsprocessens«, den egentliga vridnings- och objektiveringsprocessens timma
inte funnits något framgångsrikt inför-sig-själv-ställande,
utöver-sig-själv-vridande, självmöte och totalt reflekterande av något slags
levt ögonblick; fortfarande ingen koncentration av det blott halva medvetandet
till identiskt självvara, till uppnått vara på det hela taget.
På så vis står det klart, att till och med detta, att vi är människor, bara
utgör en oegentlig form för högst preliminärt uppfattande. Vi har inget organ
för jaget eller vi-et, utan ligger oss själva i blinda fläcken, i det levda
ögonblickets dunkel, vars dunkel i sista instans är
vårt eget dunkel,
det som för oss är obekant-vara, förklätt- och försvunnet-vara. På samma sätt
som allt, som flyter isär därinne, härrör från subjektets aktuella tillstånd såsom
medvetandets på det hela taget ännu förströdda, icke-samlade, decentraliserande,
om än ständigt pågående funktion. Medvetandet å sin sida verkar antingen rent
punktuellt indirekt, som egentlig ögonblicklighet, eller, om det vill komma
närvarande-varon (Dabeisein) närmare, rumsligt, sfäriskt indirekt, så att det
förströdda subjektets medvetande principiellt bara når fram till det förflutna
och dess lagar, utan att någonsin kunna bege sig in i den flytande framtiden
eller rentav den stora samtidigheten, både förverkligande och sammanträffande
med något som förverkligar sig. Däremot -
avgörande viktigt
- är
framtiden, toposet för det obekanta i framtiden,
en ort som är förbehållen oss, och som också är det enda där hoppets funktion
blixtrar fram, nydanande och djup, utan torftig repris på någon form av anamnes
- själv inte annat än
vårt uppförstorade dunkel, vårt dunkel i framfödandet ur sitt sköte, i
utvidgandet av sin latens.
Och i lika mån, om man ser till världens alla objekt, härskar i det
»Intet«, kring vilket de är byggda, den gryning, latens, den essentiella
förundran, i vilka blandas avstånd och trots detta märkvärdig »därvaro« för de i
blad, djur, basaltstycken inneslutna, oåtkomliga guldkornen;
då är just tinget i sig självt överallt detta, som ännu inte är, som driver i
det actualiter dunkla, blå, i objektens hjärtan.
Och också Gud i detta måste inte exempelvis bara bli synlig för oss för att
finnas till, så att [
254
] hela världsprocessen i eleatisk anda reducerades till en rörelserelation
mellan två »åtskilda« realiteter; utan också Gud - som det problem som utgörs av
det radikalt nya, absolut lösande, som fenomenal för vår frihet, vår sanna halt
- uppträder i oss endast skuggaktigt skeende, objektivt icke inträffad, en
samexistens mellan det levda ögonblickets dunkel och oavslutad självsymbol för
den absoluta frågan. Det betyder: den yttersta, äkta, obekanta, övergudige
(übergotte) Guden, allas vår demaskering, »lever« också redan nu, fastän han
inte är »krönt«, inte är »objektiverad«; han »gråter«, som några rabbiner sade
om Messias på frågan vad han gör när han inte kan »framträda« och förlossa; han
är verksam i vårt allra djupaste inre som »jag är den jag kommer att vara« ((
10
)jfr Hoppets princip,
sid. 1457f.
) ; som »den levde Gudens dunkel«, som dunkel framför hans innehav av sig själv,
framför det slutliga avslöjandet av hans anlete, framför utgången ur det sanna
väsendets egen exil.
Nu verkar det, ja, det blir visst och säkert, som om just hoppet är detta, i
vilket dunklet får sin belysning. Hoppet håller själv till i dunklet, ingår i
dess ogenomskådbarhet, på samma sätt som dunkel och hemlighet alltid är
befryndade; det hotar att försvinna, när det rakar upp alltför nära, alltför
brant i detta dunkel. Vi skälver till med vårt hopp, vår förundran, det strömmar
över oss, och ett talesätt säger, att i detta ögonblick går en människa över vår
framtida grav; men i själva verket, i den mån vi upplever den äkta frågan i
detta, nalkas ett ord den innersta härden till vårt och i detta på samma gång:
allas där-vara, och går över vårt yttersta jag. Närhetens dunkel förstärker
därvid visserligen hemlighetens dunkel, som i sin tur inte skulle verka så
dunkelt, om det inte djupast i sig självt vore närhetens dunkel; därför ser den
»drömmande« Epimetheus i Goethes Pandora inte mycket mer, därför erkänner
hoppet, Elpore, inte det obetingade ja-et om det kommer honom alltför nära, och
först på något avstånd blir det som inte kan fattas hörbart, som belysning av
det i aeternum non confundar (
11
). Men hemligheten står aldrig helt i det dunkel, som den tvärtom är kallad att
lösa;
på så vis väcks det levda ögonblickets dunkel i resonansen från den
översköljande förundran
och så bringas dess latens till begynnande »synlighet«, till fröjden [
255
] och överrikedomen i vi-känslan av att vara drabbad. Det är således många
element, som pekar på det ömsesidiga sammanhanget av dunkel och förundran i
frågan: till att börja med negativt, så länge intetdera självt är synligt,
alltså så länge de förblir oobjektiva, och längre fram mer positivt, i den mån
bägge inte bara formellt skildrar novumet i sig i världen, utan också materiellt
avser samma Vi, rymmer en och samma objektinriktning på den subjektivitet, som
skall grävas fram, och på vårt moralisk-mystiska inkognito. Så nära berör det
levda ögonblickets dunkel och den okonstruerbara frågans väsen varandra, att
just symbolintentionerna av central art likaledes förblir halvt osynliga,
indragna i den aktuella synvinkelns branthet, samtidigt som de har förmågan att
åt de som längtar efter, häpnar inför den mest närliggande latensen i oss, peka
ut åtminstone vägriktningen, riktningen för det centralt angående
»existensordet«, lösenordet till vi-avslöjande på det hela taget. Därinne
förbereder det sig för överfarten till det yttersta besvarandet, till vårt
förtärande av oss själva, vår uppståndelse i oss själva, reciterandet av vårt
enda tema, i ett helt och hållet upplevt, med sin kärna adekverat intänkande, i
en intensiv och däri blixtartat objektiverad närvaro av person och begynnande
upplyst fråga.
Orubbligt håller alltså det tänkta hoppet fast vid denna uppgift, med detta mål för
ögonen häver det sig upp ur nuet och dess dunkel och in i sig självt. Först på
så vis kastar hjärtats tänkande sin ljuskon framför sig in i det väderlysande
land, som vi alla är, i vilket vi alla driver, i vilket vi äntligen på ett
avgörande sätt bryter in, lyssnande fram emot vår ankomst, vårt lösenord. Här är
inte bara ny väg in i det gamla, fasta verkliga, utan det verkliga självt visar
sig uppbrutet i den riktning där fundus intimus (
12
) äntligen framträder i allt centrum; och precis som i sagan och den utslocknade
Epopöe (
13
) går människan, oändligt mycket kraftfullare än hon själv (är, eller gör;
oklart. Ö.a.), ånyo in i den obekanta världen, in i det äventyr som utgörs av
ett till det obekanta slutet expanderande själsrum. I synnerhet är den
filosofiska insikt, som det här är fråga om, en lampa som förvandlar till
ädelsten, ministerns ankomst till den demiurgiske Pizarros fängelser(
14
). Är effekter, utslag (Tun) av det stora verket, livsvattnet, det [
256
] förlossande ordet; magisk idealism baserad på den i alla tings huvuden bidande
sanndrömmen, den okonstruerbara frågan, dess ting i sig: att detta alltså är,
vad som ännu icke är, det som är yttersta framtid, äntligen äkta samtid, i
existens befintligt självproblem, ännu obekant, ofärdig utopi. På nytt visar sig
filosofins tänkande också vara tillvänt myten, en annan myt än den
hittillsvarande, den sista före den stora kursändringen (Biegung), mot den myt i
anslutning till utopi, som väsensmässigt har rört både judarna och filosoferna
sedan urminnes tid, och som i bägge lägren, hos de oroliga dyrkarna av den
osynlige Guden, den obetingade absolutheten, med nödvändighet måste få all
teologi om det färdiga, bildmässiga faktumvarat att framstå i en suspekt dager.
Den som vill följa sanningen i spåren måste inträda i denna monarki: men inte
som om det hemliga facket i varje objekt tvunget måste innehålla pompösa
skriftrullar och dokument, som i gamla tider, där allt djup medförde ett enormt
emballage och detta - gudar, himmel, makter, härligheter, troner - uppfattades
som väsentligt. Utan sovande, ljudlöst anlände Odysseus till Ithaka, just till
Ithaka kom han sovande, den Odysseus vars namn är Ingen, och till det Ithaka som
just kan vara av samma slag som pipan som ligger därborta, eller som det sätt på
vilket något högst oansenligt plötsligt gör sig gällande, så att hjärtat står
still och det hela tiden åsyftade äntligen låter sig granskas. Så handfast, så
högst omedelbart evident, att ett språng in i det ännu icke medvetna, i det
djupare identiska, in i sanningen och tingens lösenord har ägt rum, ett språng
som inte kan göras ogjort; så att med betraktarens plötsligt inträdande yttersta
betydelseintention inför objektet samtidigt anblicken av något ännu namnlöst,
sluttillståndets element, överallt inbäddat, blir synligt i världen och aldrig
mer överger denna.
LÖSENORDETS MÖJLIGA TILLHÅLL
Men just här, djupt inne, kan ingenting tilldra sig av egen kraft. Driften, när
den uttrycker sig och inrättar sig på ett högre plan, måste vara oegennyttig och
gemensam. Den måste försätta sig i det gemensamma, måste driva från denna
utgångspunkt, för att förfoga över det tvingande, angelägna, [
257
] det som är på väg att belysas. Det själviska jaget förblir inspärrat i sig,
men för gnistan inuti oss, när vi väl en gång fått kontakt med den, blir det
rena, högre livet alltigenom tvingande och ljust.
Så mycket därute skulle ingen upptäcka på egen hand, det måste bli oss givet på
sinnlig väg. Om vi däremot skaffar oss insikt om vad som är godhjärtat eller
kärleksfullt eller alla de övriga urgestalterna i
mänskligt
landskap, så blir vårt bestämmande av allt, som skall finnas just där och ingen
annanstans, plötsligt oberoende, det hämtar näring i sig, ur sig självt, upplyst
och insiktsfullt, ett bestämmande i värdebegreppet. Det var i denna anda Goethe
yttrade, att det inte är medfött hur man håller rättegång eller hur man förfar i
parlamentet eller vid en kejsarkröning, och för att inte bryta mot den sanning,
som ryms i dylika konventioner, borde diktaren tillägna sig dem via egen
erfarenhet eller egna källor; kärlekens, hatets, hoppets, förtvivlans region,
och namnen på själens tillstånd och lidelser är honom däremot i alla
enskildheter medfödda, han förfogar över deras innehåll genom antecipation,
bortom varje naturbetraktelse. I varje enskild stark upplevelse av själslig art
gömmer sig på detta sätt också ett symbolintentionalt ontiskt mervärde, och det
gäller i lika hög grad för ontos on-begreppet; Kristi sats: »Varför kallar ni
mig god? ingen är god utom den ende Guden« - tillämpar på så sätt inbegreppet av
det goda på ett unikt ontiskt sätt: dömande, så mycket värre för de faktiska
förhållandena om de inte motsvarar det, fjärran från allt torftigt behov av
induktivt belägg, giltigt också utan värld, i synnerhet utan värld, i sin egen
självnärvaro. Så fort man bara utvecklar och definierar
begreppet om
ödmjukhet eller godhet eller kärlek eller själfullhet eller ande för egen
räkning, gäller hela uppsättningen samtidigt redan i sitt samlade oundvikligen
gripande, till realisering manande djup. Varje moralisk-metafysiskt
expressionsföremål är på så vis samtidigt verkligheten, den ännu icke fullt ut
uppnådda, men redan i förhållande till oss fordrande, essentiella, utopiska, och
när allt kommer omkring ensamt »reella« realiteten. Här sänker sig,- befryndat
med
ornamentets slutbetydelser, musikens filosofi
- här sänker sig begreppets kompassnål, den som alltid annars pekade mot fjärran
mål, mot andra ting; ty polen själv ligger nära. Här, i dessa [
258
] oss djupt gripande symbolintentioner, förbereds lösenordets anletsdrag, som
upp-lysningar av det vi-problem, grundproblem som döljer sig allra närmast oss i
varje levt ögonblicks dunkel.
Listan av inledda evidenser - i viss mån dechiffrerande hoppets och den djupaste
förundrans palimpsest i riktning mot dess grund - har på så vis sin ort i en
etik och metafysik för invändig gemensamhet; det finns ingen möjlig encyklopedi
för kärlekens och andens sanningar som står
utanför ramen
för stor metafysik. Men visst nog får man redan dessförinnan fingervisningar om
denna i form av tydbara tecken. De är, när det kommer till kritan, som den måne,
som står över länder på stort avstånd från varandra, men när älskande får se den
kommer de automatiskt att tänka på varandra. De insikter, som förenar oss alla,
låter sig, vända mot Jesus och den redan annalkande aningen, noteras
preliminärt, även om de slutgiltiga begreppen fortfarande helt lyser med sin
frånvaro. Men det ämbete som nedtecknar dylika plötsliga klarlägganden är nytt i
historien; uppgiften att dra upp konturerna för en ny dictionnaire för den rätta
förståelsen av dessa ting blir nu en metafysisk plikt. Inte längre det drivande
behovet att förstå i den egna tidens belysning, utan för att upplysa innehållen
utgående från det utopiskt intenderade slutljuset; likaledes ägnar sig det
oförsvagade intänkandet ingalunda åt eidetiken hos allt förefintligt, utan
fördjupar sig blott i det i form av oss själva givna; det vill säga i de rakt
igenom evidenta föremål, hos vilka sig-själv-tänkandet är likställt med
sig-själv-blivandet, sig-själv-uppnåendet, sig-själv-varat. Lika främmande är
det emellertid på denna punkt att i Bergsons eller Nietzsches efterföljd
urskiljningslöst förneka den
ande,
i vilken sådana evidenser mest påtagligt uppenbarar sig, och i stället för
mystiskt ren andlighet insätta en slapp gripenhet eller ett rustillstånd, som
gentemot begrepp och förnuft tillhandahåller den entusiastiska närheten. Allt
grunt förstånd utan hemligheter är av ondo, det är ingenting, har ingenting,
anträffar ingenting; och förvisso måste också allt djupare insiktssamlande, om
det skall leda till kunskap om det enda som är värt att ha kunskap om, ja, det
enda som det går att skaffa kunskap om, ta vid på det emotionella planet. Men
det som sedan skapar vidare är på nytt "rationalism": i dess speglar och
species, i dess [
259
] kringtänkande av världen i riktning mot själ, i dess förjagande av
icke-vetandet som grund för denna världs framträdelse, i dess framfödande av
begrepp med sikte på vetandet; det är en hjärtats rationalism, och inte bara
hjärtats, utan i sista hand en rationalism byggd på den
upplysta emotionalitetens,
den upplysande andens postulat. Av detta skäl, efter katastrofen för den
descarteska rationalismen inför den
empiriska
världen, utplånade Kant ändå inte förnuftets jag helt och hållet, utan nöjde sig
med att "teoretiskt" insnäva förnuftets fält, men bara för att "praktiskt", det
vill säga med avseende på
moralisk-mystisk
värld bygga upp det så mycket mer adekvat, med ett primat för det praktiska
förnuftet. Det är alltså inte Dionysos, utan gnistan, själens tänkande, själens
ande, den
upplysta
själsgrunden, som är den högsta mystiska konkretionen, på samma gång yttersta
sigill och allra djupaste invändighet och innehåll hos den allra yttersta
adekvationen;
visheten ensam vakar på hemvändandets konstitutiva sträcka.
Men när det kommer till kritan också inom andens ram: lika långt som den står
från det dionysisk-kreaturliga svärmningstillståndet, lika långt står
vi-rörelsens enhetligt och paradoxalt genomslående lösenord också från
bakåtkonstruktionerna hos det kabbalistiska alfabetet, som är pluralistiskt,
griper tillbaka på härskarna över kreatur och värld, det vill säga blott på
nytt
vandrar baklänges
på den emanatistiska vägen till världsprinciperna, i stället för att propagera
fältropet för secessio plebis in montem sacrum(
6
),
postulatets
och
paradoxens
logiska linje. Inbegreppet av de högst upp belägna evidenta föremålen rättar sig
inte heller efter någon slags världsandens idépyramid, utan är helt och hållet
en del av exodus-andens innehåll; och endast utifrån en dylik sprängande
uppfattad, motvärldslig insikt, riktad mot världens utgång, inte dess ursprung,
klingar verbum mirificum(
17
), skapas dragen hos den identiska substansen för alla moralisk-mystiska
symbolintentioner.
Därmed framträder alltså i spåren på den begripna förundran slutligen på nytt det
nya, urgamla, mest innerliga evidensbegrepp, som i intet avseende söker undgå
att vara uppbyggligt, samtidigt som det gör sitt primat för praktisk-mystiskt
förnuft gällande också och [
260
] i synnerhet på metafysikens högsta nivåer. Själens tänkande vill ingalunda bli
vist av skadan, utan sträcker sig kraftfullt utöver all yttre och inre tomhet.
Den bestående världen är för den enskilda vetenskapen den förgångna världen och
det på själ tömda objektet; men den mänskliga längtan i bägge sina gestalter: som
oro och som vakendröm, är det segel som för in i den andra världen. Detta
intenderande på en stjärna, ett glädjeämne, en sanning gentemot empirin, belägen
bakom dess sataniska och framför allt bakom dess inkognito-natt, är den enda
vägen att fortfarande söka sanning på; frågan om oss är det enda problemet,
resultanten till alla världsproblem,
och fasthållandet av detta själv- och vi-problem i allt, det
världsgenomträngande upplåtandet av hemkomstens portar är den utopiska
filosofins yttersta grundprincip.
Intenderandet på den hemliga, ännu icke existerande glädjen ovanför våra
huvuden, på avslöjandet av det alltlösande existensordet kan misslyckas bara när
också det i oss, som ännu inte har lyst, redan borde ha gjort det; men på detta
sätt börjar filosofin äntligen bli inte bara omsorgsfull, den börjar också ana,
vad det hela är till för, så att den utrustas med samvete; dess intänkande, dess
syntetiskt utvidgande messianism a priori skapar äntligen den andra, den ensam
sanna sanningens Rike: för att i världen, mot världen och dess blotta faktuella
sanning, söka, påskynda och fullända utopins spår, dess koncentriska
promiskuiteter.
Det har redan gjorts ett försök att med lätt hand indela rörelsen inuti oss, det
kvällsaktiga, när det griper mot insidan och höjden. Till att börja med
själsligt
inför intrycket, när det kommer till synes över ett Intet, redan droppen som
faller, bilden av kojan, vinden, heden, höstkvällen. Redan i detta, i kojan och
kvällen, fanns en
riktning
annonserad hos hoppet och förundran; men för det mesta är det som beskuggas
på utsidan, det upplysta fönstret, det varma, djupa gotiska rummet, den riktning
i vilken världen utträder (eller slocknar;
ausgehen.
Ö.a.), Kristus träder in. Slutligen inträdde de i sig själva evidenta
begreppen
av moralisk-mystiskt slag: godhet, hopp, det underbaras heliotropi - i
blickfältet; och det råder inget tvivel om att vår djupaste känsla av att vara
drabbade inför oss själva inträffar just här, inför de märkvärdigaste [
261
] tingsymboler. Men alla dessa innehåll, oavsett var de håller hus, är mer än
blott godtyckliga upphov till förundran, mer än enbart godtyckliga lösningar ur
det levda ögonblickets dunkel på sådan förundran; de låter sig inte heller
tänkas som sin motsats, exempelvis som detta, att allt verkar vara annorlunda,
skeppet framstår som kust och landet som skepp, utan de bär på alla sätt prägel
av att vara entydiga och nödvändiga. Men samtidigt betonades, att det utopiska
samvetet måste råda på denna punkt, att det alltså inte är möjligt att uppställa
en förteckning över fast grupperade symbolintentioner och deras species, en
formlig Summa Ontologiae contra immanentes(
18
); tvärtom kretsar samtliga moralisk-mystiska, alltså ontiska symboler kring det
enda urordet bara på ett vidsträckt vägnät, högsta symbolspecies av det
lösenord, som är på väg att uppstå, medan detta i sin tur utgör omgivning till
den ännu oartikulerade urhemligheten, kärnan hos den levda intensiteten, den
mystiska själsintensiteten i sig själv. Samtidigt finns det en omisskännlig
parallellföljd, nämligen den som i detta hittillsvarande verk slutligen
betecknar rörelsen från det första inskränkta i-siget genom ornament och musik
vidare över den förkastade hörnstenen och fram till Rikets hemlighet; med hjälp
av allt djupare grävande, allt närmare ljudande självexpressioner,
vi-definitioner, adekverat i ingenting annat än den upplysta själsgrunden,
avslöjandet av den inre bilden från Sais. Av egen kraft blir språket här i
tilltagande grad bildligt, ja, det drar sig inte för att slutligen fasthålla
symbolintentioner i begreppslig form. Om detta framstår som främmande för ett
tänkande som alltför motståndslöst låter sig uppfyllas »faktiskt«, eller ett
alltigenom abstrakt tänkande, som misslyckas med att ansluta till sitt objekt,
så är omvänt just detta, att vi människor bara ser tingens ryggsidor i stället
för gudarnas anleten, den sanna anomalin. Men även om de inre ögonen är aldrig
så hårt slutna, så behåller själen ändå sitt främlingskap inför denna värld och
sin dragning till den andra; efter något form av fingervisning bör det sedan
ställa sig lätt att uppfatta just det alltför föreliggande som något främmande,
avlägset, den andra sorten av evidens-angång däremot som ett samtal i ett
ensamt, främmande land mellan vänner, som kommit långt från sina hemtrakter.
Själens tänkande fäster blicken vid sådant, vid både de [
262
] lätta och de kompakta symbolintentionerna, i sitt högst specifika, sällsamt
upplysta djup; följaktligen stöter just den existentiella tanken - långt ifrån
att därigenom tappa bort sig själv - alltså till slut med nödvändighet på de
religiösa urgestalterna, som sin högsta region. Med plötsligt gryende evidens,
gryningens evidenser, sådana de kan sträcka sig från kärleken mellan könen till
den stora komplikationen i bilden från Sais.
Noter:
- lat.,
sursum corda:
upplyft era hjärtan.
Jfr
not 5
, s. 215.
- skräddaren från Seldwyla
är huvudperson i Gottfried Kellers novell "Kleider machen Leute" (Kläderna gör
mannen) från 1866
- Martin Salander,
roman av Gottfried Keller från 1886
- lat.,
fundus animalis, fundus intimus
betyder ungefär "det animaliska förrådet" resp. "det andliga eller inre
förrådet"
- lat.,
tua res agitur
, det handlar om din sak.
Symbolintentionen
är ett centralt begrepp hos Bloch, den skall ses och förstås i den aktualisering
av tänkandet över den mänskliga
intentionaliteten,
som utgick från Franz Brentano, och spelade en viktig roll för exempelvis
Husserl (det var Brentano som förde in H. på den filosofiska banan). Bloch är en katt
bland de intentionala hermelinerna, det intentionala objekt han propagerar för är ett
ännu-icke, det föreligger inte i gripbar form. Därför kreationer som
"symbolintentionen"; hans intentionala objekt är ofta (alltid) vagt
ställföreträdande
för något sökt, eftersträvat, det är en platshållare.
- Basilides
, den förste av en serie gnostiker från Alexandria, verksam där åtminstone 120 -
140 e.Kr.
- lat.,
visio vespertina
, anblick på kvällen.
- Heinrich von Ofterdingen
är namnet på ett romanfragment av Novalis, tillkommet omkring 1800, publicerat
av Friedrich Schlegel 1802
- Mot Cicero, 65 f. Kr.
- I grekiska översättningar
av Evangelierna förekommer termen
syntéleia,
som på svenska översätts med "slut". Detta slut är en apokalyptisk och
eskatologisk kategori, Slutet, den uppenbarade Apokalypsen. Sista striden
utkämpas vid Armageddon och följs av Riket; "ny himmel, ny jord" (2.Pet. 3: 13).
Hos Bloch är både Slut och ny himmel/ny jord centrala begrepp, de springer ur
denna kontext. Jag översätter oftare ”das Letzte” med ”yttersta” än med ”sista”;
hos Bloch är det yttersta/sista ett gränsvärde, inte en stoppbock. I frikyrkorna
har föreställningar om Slutet traderats bl.a. av Jehovas vittnen, en deadline
var långt i förväg utsatt till året 1914; numera sätter Vittnena inga deadlines
men insisterar på att de "har rätt". Det är viktigt att man förstår hur det
utopiska tänkandet går tillväga; Bloch vidrör "avfärd till Kythera",
"paradisflodens mynning som mål för upptäcktsresorna", "Kristi återkomst på
jorden", "Slutet" med yttersta spetsen av sitt pekfinger. Dessa fingervisningar
upprepas igen och igen i hans filosofi. De är märkvärdigt oförbindliga. Här
finns ingen avspegling av ett positivistiskt "faktum", ingen kausalitet, ingen
föreskrivande befälsföring från ordens sida, bara en sorts osynlig befruktning,
och en efterföljande inkubation. Man kunde här tala om en specifik utopisk
språksyn, ett utopiskt språkspel.
-
39. I 1917 års Bibelövers.: jag är den jag är, hos Bloch: jag kommer att vara
den jag kommer att vara. Vulgata säger "jag är att jag är"; Gud förklarar att
han är existens och inte essens. Samma sekvens spökar som en sorts frustration i
allt judiskt medvetande, Tuli Kupferbergs "I yam who I yam who i yam" är en
förslagen metakommunikation över samma dragkamp, i bakgrunden skymtar utöver
Vulgata också den andra Popeyefilmen: "I yam what i yam".
- lat.,
aeternum non confundar,
vi kommer inte att förgås i evighet, ur den "Ambrosianska hymnen" Te Deum från 4
årh.
- lat.,
fundus intimus,
det andliga eller inre förrådet
- gr.,
epopoë:
berättande poem
- med syftning på Beethovens opera "Fidelio"
- Jfr
not 17
, s.1404 i Hoppets princip.
- lat.,
verbum mirificum:
det undergörande ordet, Guds namn. Titeln på en mystisk-kabbalistisk bok av
Johannes Reuchlin, 1494.
- lat.,
summa ontologiae contra immanentes
verkar vara uppbyggt som en titel av Thomas: Summa Contra Gentiles.
Senaste tillägg 4.6.07, reviderad och korrekturläst översättning utlagd
28.05.22, noterna genomgångna 20.6.22.
Utopins anda, sidorna 209-236
Utopins anda, sidorna 262-287
Innehållsförteckning
Namnregister
Ämnes- och glosregister
Tillbaka till startsidan